
Autor: ČT
Popisek: Seriál Reportérka: V hlavních rolích Tereza Voříšková a Jiří Bartoška
Na ukázku několik dialogů z nejnovějšího seriálu ČT Reportérka: „Hajzle blbej, příště tě zadupu do země. Kurva, já vím, jaká je hovorová čeština... Ty sráči mi zase nedali vízum.. A nedali ti ho proč? Protože jsou to sráči... Proto ten jeho přihřátej právník brečel jako děvka. Jestli to nechápeš, tak jdi do prdele, nebo do bulváru. Co si to ta kráva, ty vole, zasraná, co si to dovoluje? Ale ani křehká reportérka Hedvika se často neovládá: „Do hajzlu. Tos musel být pěkně nasranej. Seru ti na fotky. Ses posral, ne? Hajzle hnusnej!“
Kritérium sledovanosti, nebo kvality?
Zatímco nejvyšší možná sledovanost a čtenost je u privátních médií nezbytným předpokladem pro to, aby mohla vůbec existovat, úkolem těch veřejnoprávních je něco zcela jiného. Přesto, že etický kodex České televize výslovně uvádí, že kritérium sledovanosti pořadů nepovyšuje nad jejich maximální možnou kvalitu, management i tvůrci ČT to stále více ignorují. V poslední době upřednostňují pořady, které jsou především divácky úspěšné, i když je jejich kvalita sporná. A tak veřejnoprávní kanál nyní poráží ve sledovanosti privátní stanice kriminálními seriály, plnými vulgarit a obscénností. Bulvární tisk to nadšeně komentuje palcovými titulky „Poslední Barťákova role, v níž hulí jednu za druhou, vyhrála nad Primou!“ Důvod k radosti to ale není, jen vulgární seriál jedné televize porazil vykalkulovanou romantickou telenovelu jiné.
Jediné, co vadí?
Samostatnou kapitolu tvoří skrytá reklama na alkohol a cigarety. To se ovšem netýká pouze České televize, ale prakticky všech stanic, snad kromě Déčka. Hlavní hrdina Reportérky, v podání charismatického Jiřího Bartošky, jak je u něj zvykem, nepřetržitě kouří, a aby toho nebylo málo, ještě na podporu kouření vtipkuje a vysmívá se zákonům, zakazujícím tuto drogu: „My jsme si demokraticky odhlasovali, že zákon, který vadí všem, je špatný. Jediný, co mi na tom vadí, je absolutní zákaz kouření. Ten slavný reportér byl silný kuřák a díky jeho závěti je jediný místo v Americe, kde se dá svobodně kouřit,“ glosuje průběžně během děje.
To nejhorší a ještě trapnější
„Reportérka patří k tomu nejhoršímu, co u nás v roce 2014 vzniklo a zvládli ho udělat ještě trapnější, než je v českých seriálech zvykem,“ konstatuje Táňa Zabloudilová na webu Českého rozhlasu. A pořádně si rýpla i do toho, že hlavním sympaťákem je stárnoucí macho v podání Jiřího Bartošky, patrně alter ego autora scénáře Josefa Klímy. Podle ní však postava, kterou ztvárňuje Bartoška, svým chováním budí dojem, že autor scénáře ve skutečné redakci nikdy nepracoval. Střety mezi novináři, prošedivělými poctivci, kteří chtějí dělat dobrou práci, a ziskuchtivými manažery, prý evokují seriál Dallas. Navíc je toho názoru, že Klíma by měl za způsob, jakým ve svých seriálech ztvárňuje ženy, dostat cenu, nazvanou sexistické prasátečko.